Intro image

Komunální volby 2018 na sítích

Kristýna Kočvarová | 04.10.2018

Necelý týden před komunálními volbami jsme se zaměřili na to, jak politické strany a hnutí komunikují na sociálních sítích. A pomocí systému SocialWatch, který provádí social listening on-line prostoru, jsme sesbírali zajímavá data o tom, jak o nich mluví uživatelé.

Sociální sítě jsou stále mocnější a efektivnější prostředek masové komunikace. Z našeho posledního průzkumu z letošního června vyplývá, že denně je používá 80 % uživatelů českého internetu. Není tedy překvapením, že o komunálních volbách lidé diskutují právě zde.

56 % ze všech zmínek o volbách bylo zachyceno na Facebooku. 9 % na Twitteru a zbytek si mezi sebe víceméně rovnoměrně rozložily blogy, fóra a diskuze pod on-line články.

Co je ale překvapující je počet zmínek o politice na Instagramu – 0. Tato sociální síť se těší stále větší oblibě a počet jejích uživatelů stále roste, ale zdá se že volby a politické strany tu nikoho moc neoslovují.

České politické strany a hnutí si uvědomily, že sociální sítě jsou prostorem, kde mohou komunikovat s potenciálními voliči a ukázat jim, že zrovna oni jsou pro ně ta správná volba. Kdyby počet fanoušků na facebookové stránce množstvím hlasů, tak by podzimní volby suverénně vyhráli Piráti (Česká pirátská strana).

Na Facebooku jejich stránku označilo jako „To se mi líbí“ téměř sto třicet tisíc uživatelů (127 357). V těsném závěsu potom následují TOP 09 (118 180) a hnutí ANO (105 147).

Po těchto třech stranách je v počtu liků třicetitisícová propast.   

Kandidáti do zastupitelstev měst a obcí jsou na sociálních sítí velmi aktivní. Bohužel ne vždy kvantita znamená kvalitu. Kdybychom se zaměřili na schopnost rozpoutat diskuzi, ale také ji udržet a postupovat dle zásad správného community managementu, tak bude vítězem hnutí ANO.

Týmu Marka Prchala neunikne jediná drobnost, a tak stránka reaguje na všechny komentáře a zprávy, které dostane. A to buď odpovědí nebo skrytím nevhodného komentáře.

Ostatní strany naštěstí také chápou důležitost odpovídání na komentáře. Proto jen minimum z nich nechává své příspěvky bez odpovědí a hraje roli mrtvého brouka.

Nejvíce zmínek v on-line prostoru, tedy v příspěvcích na sociálních sítích a v internetových diskuzích, má Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury. Název této strany nebo její zkratku (SPD) použilo za minulý týden přes dva tisíce uživatelů (2 371).

V počtu zmínek také vyniká hnutí ANO (1 775) a ODS (1 055). Zmínky o ostatních politických stranách nepřekonaly hranici jednoho tisíce.

Společným jmenovatelem všech kampaní je snaha politických stran o autenticitu a uvěřitelnost. Z tohoto důvodu se mezi příspěvky na facebookovém feedu nejčastěji objevují videa a fotografie z meetingů.

50 % z obsahu facebookových profilů tvoří fotografie a 30 % videa (volební spoty, záznamy diskuzí a reportáže z meetingů). Zbylých 20 % obsahu jsou sdílené příspěvky a také články z webových stránek, a to buď vlastních nebo ze zpravodajských serverů.

Na počty interakcí se stránkou „vede“ Občanská demokratická strana. Minulý týden získala deset tisíc reakcí. 

Ve výše popsaných odstavcích je jasně patrný trend sociálních sítí a politiky jako takové. Z čísel je vidět, které věkové skupiny používají více sociální sítě a také jaké jsou jejich volební preference. Byť se like nerovná hlasu ve volbách.

Takže se nechme překvapit, jaký výsledek komunální volby přinesou.

Novější články Zpět na přehled článků Starší články

Vážení klienti,

z důvodu plánované odstávky elektřiny ve dnech 20. a 23. 10. nebude funkční náš poštovní server ani pevné linky. Proto prosíme, své konzultanty kontaktujte výhradě na mobilním telefonu. Omlouváme se za způsobené komplikace a děkujeme za pochopení

AMI Digital