Intro image

AMI Digital Index: Popularita chatovacích aplikací strmě roste, jedničkou mezi uživateli je Messenger od Facebooku

Vladan Crha | 11.09.2018

Popularita aplikací určených pro online komunikaci v posledních letech v České republice trvale roste. Ačkoliv nejznámější chatovací aplikací je stále Skype od Microsoftu, v intenzitě užívání ho už přeskočily Messenger a Whatsapp od Facebooku. Vyplývá to průzkumu českých sociálních médií AMI Digital Index, který v 1. pololetí letošního roku realizovala společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. Zatímco v roce 20017 používalo Messenger „velmi často“ nebo „občas“ celkem 63 %  českých uživatelů, v roce 2018 už to bylo 76 %.

Meziročně vzrostla i aktivita uživatelů aplikace Whatsapp, který aktuálně používá 41 % Čechů s přístupem k internetu, o osm procentních bodů více než v loňském roce. Klesá naopak Skype, a to ze 40 % v roce 2017 na letošních zhruba 36 %. To určitě není dobrá zpráva pro Microsoft, který se navíc aktuálně potýká s negativními reakcemi uživatelů na poslední úpravy aplikace. Skype má zřejmě jednou nohou nakročeno na cestu, na jejímž konci odpočívají pozůstatky kdysi dominantních hráčů, jako byly ICQ nebo My Space. Na konstantní úrovni zůstává Viber (16 %) a u Snapchatu, který do jisté míry také přesahuje do chatovacích aplikací, sledujeme na českém trhu postupné vymírání (7 % oproti loňským 12 %).

Masový Messenger, Whatsapp pro čtyřicátníky s vysokoškolským vzděláním

Zajímavý je také detailnější pohled na strukturu uživatelů jednotlivých aplikací. Zatímco u Messengeru podíl nejaktivnějších klientů poměrně strmě klesá s rostoucím věkem a vzděláním, u Whatsapp jsou nejsilnější uživatelskou skupinou (používají „velmi často“) lidé mezi 30 až 44 lety (31 % respondentů) a vysokoškoláci (34 %). Mezi příznivci Messengeru také mírně převažují ženy (78 % oproti 73 % u mužů). Whatsapp má rozložení podle pohlaví vyrovnané (zhruba 40 %).

 

Znalost a užívání chatovacích aplikací v ČR obecně roste. Nejznámější Skype se konstantně pohybuje na úrovni zhruba 98 %, u všech ostatních dochází k výraznému nárůstu. Například znalost Messengeru se od roku 2016 zvýšila z 84 % na 95 %, u Whatsappu byl nárůst ještě výraznější (56 % versus letošních 85 %). Tato forma komunikace tak postupně nahrazuje staré komunikační kanály, jako je mail nebo SMS zprávy a významným způsobem ovlivňuje i podobu a další vývoj celého prostředí sociálních sítí. 

Novější články Zpět na přehled článků Starší články

Vážení klienti,

z důvodu plánované odstávky elektřiny ve dnech 20. a 23. 10. nebude funkční náš poštovní server ani pevné linky. Proto prosíme, své konzultanty kontaktujte výhradě na mobilním telefonu. Omlouváme se za způsobené komplikace a děkujeme za pochopení

AMI Digital